Thursday, July 30, 2009

Cadangan Untuk Komuter

Ade sape2 tak penah naik komuter?

aku yakin korang sume penah naik kan?

so ape pandangan korang?

ahahaha

mukadimah yg penuh soalan2...

tadi aku 530pm tepat terus tutup laptop..sumbat dlm laci..jln tip toed dpn bos..check out..masuk lift..jln pi stesen..laju2..sbb aku tanak miss 545 punye train..

smpi2..duduk jap..

"ting tong, train ke Seremban akan tibe dlm masa 15 minit"

SIGH

duduk jap..tengok sekeliling..aku pikir..ini kalau dpt masuk ni pun dh cukup untung..sbb ramai mase tu..

"ting tong, disebabkan kegagalan train di Kepong, train ke Seremban yg dijadualkan tiba sebentar lagi akan lewat dlm lebih kurang 30 minit"

HUGE SIGH

mcm nak menjerit pun ade..mmg konfem aku takleh naik train lepas ni..sbb ramai..so aku pun patah balik..aku naik train ke Sentul..then patah balik ke Putra...turun tuka train..dpt naik train express Seremban

Smpi kat BNM ok lagi..smpi kat Kuala Lumpur pun ok..smpi kat KL Sentral Ya Rabbi..org tolak2 nak masuk..punyelah sume org nak balik..can they be blamed? NO i dont think so..Polis kat luar ketuk2 cermin je suh org kat dlm menyardinkan diri masing..cubelah korang kawal sikit org kluar masuk..ni takat tiup wisel..huhu..

Smpi Midvalley (sape yg biasa naik komuter taulah route ni kan)..dh org menjerit..yang nak kluar mmg ssh gile laa..sbb ramai sgt..org yg nak masuk pun tak menyaba..terus je terjah..patut bagilah org kluar dulu..

aku bersyukur dpt duduk..tp mmg tak tenang langsung..mcm tengah zaman perang pun ade aku tgk komuter tu..dgn bersempit2..dengan sume org letih..kesiannye masing2..stesen2 seterusnye dihiasi dgn jeritan "woi saba la kasik aku kluar dulu" atau "wei masuk la lagi..org lain pun nak balik gak"

Inilah yg terjadi kalau komuter lambat..smlm pun lambat gak..harini pun lambat gak..esok tatau la kan..lewat sejam la kot..haha masin kibod aku..

kalau komuter lambat..org akan berkumpul ramai..pastu bile nampak komuter dorang akan serbu masuk..sume org nak balik..jadi aku harap pihak2 yang berkenaan tolong la sedar akan hal ni..naikkan insentif pekerja komuter ke..bagi dorang semangat sikit keje..tambah komuter ke..buat Business Continuity Plan yang munasabah ke..ganti alat2 lame ke..buat komuter dr 20 minit skali ke 15 minit skali ke..tambahkan train express during peak hour ke..mcm2 bole buat..yang polis duk kat luar duk tiup2 wisel tu..bagi la satu pintu satu polis..supaya org takdelah menerjah masuk..pastu halang org kluar..aku tgk monorel ade org yg jg pintu..which is sgt bagus..

Kalau nak buat tuh bole je..maybe aku ckp mmg la mudah..tp kan dh lame dh perkhidmatan komuter tu..patut skang dh tip top tahap singapore dh (at least~)..

mcm ni ke nak galakkan org naik perkhidmatan awam?

heh~

aku naik sbb nak save cost je..kalau ade lebih2..mmg aku dh drive dh..cis berlagak tol ayat aku ni

4 comments:

miss ilya said...

yer yer..nk aku stat bukak cita sal kat jalan raya plak ke? aku macam agak pro di dlm topik tersebot. ewah

sulalatus-salatin said...

dude jalan raye ok kot..ko leh duk dlm kete smbl air cond dan dgr lagu kesukaan..heheh..

Anonymous said...

KTM - Keretapi Terlembab Malaysia...

sulalatus-salatin said...

haha nice one anonymous :D

Post a Comment