Sunday, July 12, 2009

Sirip Ikan Yu - Kegilaan Manusia

Assalamualaikum,

Ok la dh lame aku tak hapdet blog ni..berkurun lame kot..ade byk gamba aku nak hapdet sbb byk gi bercuti.. tp nntlah dulu kan..

Eniway..aku yg tgh kat training centre yg bilik takde tv ni (adelah sedikit bengang di sini) td berjaya dptkan kunci bilik member yg tak tido sini sbb bilik die ade tv..kire aku pau aa bilik die jap..layan tv..ade plak mentor akhir..ye Black adelah pemenang.. aku mmg tak penah tgk mentor2 ni..hehe..tp tadi layan je aa..

anyway klik2 channel..layan jap channel cnn..die citer pasal sirip2 ikan yu..

tadi kat negara mane aaa yg mmg high bar die nye pasaran ikan yu..aku tak brp ingat..tp yg aku nak cite kat sini antara kegilaan manusia semase mendptkan sirip ikan yu tu..

ade satu fisherman ni..tangkap ikan yu..potong sirip die..(ikan yu tuh masih hidup)..pastu campak balik ikan yu tuh dlm laut..bajet nak kasik ikan yu tuh terus hidup la..the point is here..ikan yu tuh takleh hidup sbb takleh la nak berenang ye tak sbb dah takde sirip..aduhai..apemende la dorang ni..dhlah ikan yu tuh masih hidup dorang main potong je ikan yu tu..mak aii..korang bygkan korang masih hidup pastu org lain lapah2 korang tanpa bunuh korang dulu..haaa same laa situasi die..

so skang ni pihak berwajib nak kurangkan la aktiviti2 tak berperikemanusiaan ni dgn nak cr alternatif camne peniaga2 sirip ikan yu bleh meniaga bende lain dgn pendapatan yg same dgn bile dorang jual sirip ikan yu..which is not easy to do..

kat pasar tuh..mmg sirip ikan yu saje2..gile ah..konon2 nak kuatkan badan aa tuh makan sirip ikan yu..huhu..kot ye pun nak siripnye...ikutlah prosedur sikit..

apsal tah aku emo ni..huhu..kekejaman terhadap binatang bagi aku mmg unforgiven aa..

peace

5 comments:

fresh fruits delivery said...

giler lah fisherman tu??huhuh....kesian ikan yu tu...tp biasanya cina mmg selalu makan shark fin nie.....

sulalatus-salatin said...

a ah..jahat tol dorang..herm tuh la pasal..sy pun tak penah mkn sirip ikan yu..heheh

eni afifi said...

jom mkn sup sirip ikan yu! (baka~)
ye ke ko x penah mkn? ko penah mkn sushi yg shark fin tu x? yg mcm so'un kaler coklat jernih tu..

ilya said...

euuwwwwww....jgn aa..kesian aaa..kalo kite mkn, org2 tu igt sirip tu ade demand. patu die carik lg aa untuk konon2 fill up the demand eventho kite bukan la pemakan tegar.

(asal aku siyes sgt nih?)

rem58 said...

sedapla sirip ikan yu neh~~ hakk

Post a Comment